Blog Orang Kelantan

Cara Aktifkan Nombor Maxis Expired

Ini kisah encik hamdan (suami aida) yang tak sedar nombor telefon maxis sudah tamat tempoh sebab telefon OPPO rosak, terus tak peduli. Maklum la, guna nombor maxis lain yang Free Internet 10G edisi Kelantan la katakan, sedar-sedar nombor dah expired (bermuka huhuhu je la)

Dengan muka masam sambil belek-belek telefon sambil mengeluh cakap kat isteri "Sayangnya laa nombor maxis nie, mahal abe beli masa kijo dulu, tak ingat langsung nak buka tengok." si isteri (saya la tu) tengok je la, sambil pegang telefon dan google cara nak aktifkan nombor maxis yang expired.
Alhamdulillah, aida jumpa blog Azmir Shah yang cerita pengalaman beliau mengenai nombor maxis yang sudah expired. Mula-mula rasa boleh ke nak balik nombor nie? agak-agak mudah ke? Suamiku sudah stress! tapi bila aida tunjuk perkongsian blog Azmir Shah, suami mula rasa lega. Untung dapat isteri yang bijaksana sangat nie (angkat bakul sendiri) siapa lagi nak puji kalau tak diri sendiri, ya tak? haha..

Ok ok tak mau buang masa korang, aida kongsikan aje la pengalaman yang aida dan suami dapat masa proses nak aktifkan kembali nombor maxis expired tu. alhamdulillah. cukup mudah dan langkah-langkahnya seperti dibawah. 

Cara aktifkan nombor maxis expired ialah:
  1. Hubungi kidmat Ask Hotlink Facebook App. (Penting utk tahu nombor anda masih available atau tak)
  2. Pergi ke centre maxis yang terdekat. (staf maxis cuma minta nombor maxis expired dan kad pengenalan untuk membuat permohonan dalam sistem bagi aktifkan kembali nombor).
  3. Dalam masa terdekat off nombor expired tu, dalam masa 7 hari nombor diaktifkan kembali (selesai sudah, senyum lebar suamiku siap pergi buat mikro-simkad lagi semalam)

Pada 24hb September 2017, aida mesej ask hotlink untuk kepastian.



Pada 7hb Oktorber 2017, aida dah suami pergi centre maxis aeon mall kota bharu tingkat 2, untuk aktifkan balik nombor tu. Macam biasa staf maxis cakap kalau tak lepas permohonan tuan kena buat postpaid dalam beberapa bulan untuk dapatkan balik nombor. Tapi suamiku berkeras tak nak buat postpaid.

Pada 15hb Oktober 2017, suami ada TCA di Hospital Kota Bharu. Sambil-sambil tunggu nombor giliran suami cuba buka nombor maxis yang expired tu, rupa-rupanya dah boleh guna terus call aida. hihi. Suka bebenor la tu..hihi.. alhamdulillah dah selesai.. Lepas jumpa doktor terus suami ke centre maxis di jalan kebun sultan untuk buat mikro-simkad. sekejap je dah siap.

Itulah pengalaman suami dan aida dalam mengaktifkan kembali nombor maxis yang sudah tamat tempoh? expired. Semoga bermanfaat juga untuk korang guna pakai. hihi..

ok tamat.. (^_^)

Love,
Aida Zain

70 comments:

  1. Hello,can u help me I also nombor data output,then how I contact the hotline?

    ReplyDelete
  2. hai aslmkm..awk..sye dah call dan pergi maxis centre tapi diorg tetap berkeras suruh sye tukar postpaid..blh tolong sye x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just tlg jwb.. Sila wasap maxis cust serv terus..Ask Hotlink Facebook App

      Delete
  3. No sy bru expired tapi diorg brkeras soh tkar pda postpaid..mcm mne

    ReplyDelete
  4. Kalau nombor dah “repackage” ada x cara nak dapatkan nombor tu semula? Please help

    ReplyDelete
  5. kalau sim kita expired lepas tu ada orang lain pakai no tu macam mana nak block no tu kan register no tu pakai ic kita ???

    ReplyDelete
  6. Puk sim sekat mcm mana nak ahtif

    ReplyDelete
  7. Boleh tolong bagi tau camne saya nk cari ask facebook hotlink app tu. Puas sya cri x jupe apps tu.tolong bantu saya cik Aida

    ReplyDelete
  8. No saya dulu maxis 0124237543..kemudian convert ke celcom...dah expired 3 bln...kalau nk guna blk no Tu blh ke

    ReplyDelete
  9. Saya expired tp stff berkeras nk suruh postpaid

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai awak.. pastu skrg awak renew tak sim baru.. kena ambik postpaid gak ke..

      Delete
    2. simkad sayaa dah kena sekat pada tahun 2020 , mcm mana saya nak aktifkan balik sim yang disekat

      Delete
  10. No sya expired lama dh tpi bpa kali dh p Maxis dh cuba tpi tak blh jga..harap ada petolongan nk dapat balik no tu

    ReplyDelete
  11. no sy die ckap x bleh sbb dh sthun,sy nk kepastian bleh ke x renew no..

    ReplyDelete
  12. dh call maxis die ckap dh lbh setahun x bleh btul ke?

    ReplyDelete
  13. Hi saya baru semalam nombor maxis saya expired lepas tu hari ni saya pergi maxis store diorg cakap kema tukar ke postpaid. Macam mana nak buat

    ReplyDelete
  14. Hi..nak aktifkan balik no maxis sye tu blh ke sbb 2 minggu lepas sye renew no tu yg expired dah..tapi sye lupe nk pergi ambil simkad tu dkt maxis center dan skrg ini pihak maxis Kl tarik balik no tu...skrg ni sye nk thu masih ad harapan x utk sye renew balik no tu?

    ReplyDelete
  15. 2hb no sy expired.. hari ni baru 6hb g maxis center mereka kata nak no tu kene tukar postpaid. macam mana ye sy nak dapatkan no tu semula.... scine 2003 sy guna....��

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama dengan saya.. tadi pergi maxis centre diorang cakap kena ambik postpaid.. memang sekarang tak boleh buat prepaid dah ke

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. 2hb no sy expired.. hari ni baru 6hb g maxis center mereka kata nak no tu kene tukar postpaid. macam mana ye sy nak dapatkan no tu semula.... scine 2003 sy guna....��

    ReplyDelete
  19. 2hb no sy expired.. hari ni baru 6hb g maxis center mereka kata nak no tu kene tukar postpaid. macam mana ye sy nak dapatkan no tu semula.... scine 2003 sy guna....��

    ReplyDelete
  20. Aslamualaikum . Saya mau tanya no saya suda expired mau hmpir 1 thun sdh apakah bole d aktifkan lagi

    ReplyDelete
  21. Boleh tak ..nak aktifkan balik nombor ini?

    ReplyDelete
  22. No sya expired lama dh tpi bpa kali dh p Maxis ..harap ada petolongan nk dapat balik no tu

    Reply

    ReplyDelete
  23. No sya expired lama dh tpi bpa kali dh p Maxis dh cuba tpi tak blh jga..harap ada petolongan nk dapat balik no tu

    Reply

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi nombor telefon saya tak aktif
      Dh lama 2017 tapi tak boleh guna lagi boleh ke kalau nak aktif kn blik sbb ada nombor penting intagram saya pun tak menglog masuk sbb xda nombor kod pengesahan hm tolong di balas ye

      Delete
  24. macam mana nak hidup kan sim card yg dah tamat tempoh selama 4 bulan

    ReplyDelete
  25. Hai sy nk tnya bru td sy pg maxis center nk aktif kan no lama dorg x ckp kna tukar kepada line dn kna byr 98 rggt sy dah byr dn blik umah suami suh cencel balik sy call maxis center die ckp x boleh cencel sbb dah proses padahal die ckp tunggu tempoh berkeja bru proses bru berapa jam ja sy daftr org tu ckp x boleh batal kan..pertnyaan sy mcm mana sy nk dpt kan duit sy balik?? Sapa boleh tolg?

    ReplyDelete
  26. hai... boleh nk aktif balik no yg tamat tempoh.. dan cmna caranya

    ReplyDelete
  27. sim maxis saya dh expired line pn ksong mcm.mne nk hidupkn balik?

    ReplyDelete
  28. Sim maxis i dh expired how to get back

    ReplyDelete
  29. Bly saya tnye cm mne nk dpt kn balik sim lama xaktif n sim sblom tu owg lama tpy sya nk buat atas nme sya....bly ke cm tu atau nk gak kena pkai owg yg sama gak ke al

    ReplyDelete
  30. Aslm sya nk aktif simcad lama

    ReplyDelete
  31. simcard baru expired , how ya ? no yng sye pkai ni penting sgt

    ReplyDelete
  32. Saya call hotlink customer service, lepas tu diorang ckp saya tidak dpt active kan balik sim card saya. Tapi saya betul-betul perlukan number itu

    ReplyDelete
  33. Bgaimanaa yaa caraa nak aktifkan sim yg sudahh diblocked

    ReplyDelete
  34. cara nak aktifKan sim yg di block

    ReplyDelete
  35. Saya nak aktifkan sim expired 3 tahun lepas

    ReplyDelete
  36. Macam mana saya nak aktifkan balik ya.. No tu penting

    ReplyDelete
  37. sim saya nk hidup kan balik 0175933079

    ReplyDelete
  38. Tlong hidupkan lagi katsim meksis saya ya

    ReplyDelete
  39. Slm, saya baru je mati sim, mcm mna ni.. Tolong pleaseeeeeee

    ReplyDelete
  40. salam,nk tnye klu nombor baru sahaja semalam mati blh hidupkn semula tk

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. Salam macam mane nak aktif kan no telefon yang da lame mati ek. sebab no tu saya buat bisnes.

    ReplyDelete
  43. No expired blh semak pemilik sim kad,?

    ReplyDelete
  44. Terima kasih kongsikan info ini :D

    Daftar Syarikat merupakan Pendaftar Syarikat yang berdaftar dengan SSM.

    ReplyDelete
  45. No maxis saya semalam expired, macam mne nak aktif kan semula ?

    ReplyDelete
  46. Minta maaf.saya nak tanya..kenapa nomber maixs saya disekat..baru seminggu dh tamat tempoh terus di sekat..kenapa?

    ReplyDelete
  47. Bgai mana nak aktif sim yg suda tamat

    ReplyDelete